مزیت‌های سرورهای اشتراکی و اختصاصی
نوشته شده در پنج شنبه 15 دی 1401
بازدید : 565
نویسنده : پارسا

مزیت‌های سرورهای اشتراکی و اختصاصی از جمله مباحث بسیار مهم و حائز اهمیت است که کاربران و مدیران سایت‌ها باید اطلاعات جامع و کاملی درباره آنها داشته باشند تا نوع سرور سایت را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنند.

سرورهای اشتراکی و اختصاصی هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. به همین دلیل از آنها برای سایت‌های مختلفی استفاده می‌شود. مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب‌وکارها باید به‌خوبی این سرورها را بشناسند و از مزیت‌های آنها اطلاعات جامعی داشته باشند تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای سایت خود انتخاب کنند.

در این مطلب به طور کامل مزیت‌های سرورهای اشتراکی و اختصاصی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر از پیش با آنها آشنا شوید. همچنین در نهایت مقایسه‌ای میان این سرورها انجام خواهیم داد تا بر اساس نیاز خود سرور مناسب‌تر را خریداری کنید.

مزیت‌های سرور اشتراکی

سرور اشتراکی روشی از میزبانی سایت است که در آن منابع یک سرور از جمله هارد دیسک، سی پی یو (cpu)، پهنای باند و...  در بین چندین سایت مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. این نوع از سرورها بیشتر برای سایت‌هایی مناسب است که کوچک یا متوسط بوده و ترافیک بالایی ندارند. این سایت‌ها معمولاً نیاز به منابع بالایی ندارند و می‌توانند سرور اشتراکی را برای سایت خود خریداری کنند.

بیشتر افرادی که قصد خرید هاست اشتراکی یا سرور اشتراکی را دارند؛ معمولاً قبل از تکمیل فرایند خرید، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره مزیت‌های آن هستند. مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم؛ از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین مزیت‌های هاست اشتراکی است.

·         یکی از بهترین مزایای سرور اشتراکی، راه‌اندازی سریع آن پس از خریداری پکیج است.

·         مدیریت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای سرور اشتراکی بر عهده شرکت ارائه‌دهنده است.

·         امکان تهیه پکیج کامل تعریف شده برای میزبانی وب‌سایت و ایمیل فراهم است.

·         برای لایسنس برخی از نرم‌افزارهای نصب شده نیازی به پرداخت هزینه جداگانه نیست.

·         قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و سایت‌هایی که ترافیک کمی دارند؛ می‌توانند از آن استفاده کنند.

·         کاربری ساده و راحتی دارد.

·         امنیت بالایی دارد و کاربران با خیال راحت می‌توانند برای خرید آن اقدام کنند.

مزیت‌های سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یک سرور میزبانی است که منابع آن به‌صورت اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این نوع از سرورها، هیچ‌کدام از منابع سرور با سایر سایت‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود. کسانی که از این نوع سرور استفاده می‌کنند؛ به‌راحتی می‌توانند منابع آن از جمله پهنای باند، رم یا مموری و ... را ارتقا یا تقلیل کنند.

سرور اختصاصی برای سایت‌هایی مناسب است که ترافیک بالایی دارند. این سایت‌ها روزانه به بازدیدکنندگان بسیار زیادی سرویس ارائه می‌دهند؛ به همین دلیل باید منابع زیادی در دسترس داشته باشند تا به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهند. افرادی که قصد استفاده از این سرور را دارند؛ قبل از هر کاری باید از مزیت‌های آن اطلاع داشته باشند. در ادامه بهترین مزیت‌های سرور اختصاصی را ذکر خواهیم کرد.

·         سرورهای اختصاصی عملکرد و امنیت بالایی دارند که این امر به کاربران اطمینان خاطر بیشتری می‌دهد.

·         سرور اختصاصی انعطاف‌پذیری بالایی دارد. یعنی کاربرانی که منابع بیشتری نیاز دارند؛ می‌توانند بر اساس نیاز مشتری آنها را ارتقا دهند.

·         منابع سرور اختصاصی از جمله رم، فضای دیسک، سی پی یو (cpu)، پهنای باند و... به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

·         کاربران کنترل کاملی روی سرور خواهند داشت. یعنی می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام ابزار و برنامه مدیریتی سایت را روی سرور نصب کنند.

·         با در اختیار داشتن منابع بیشتر، سرعت سایت بالاتر می‌رود.

·         با خرید سرور اختصاصی، میزان آپ تایم بودن سایت بالا می‌رود.

تفاوت سرور اختصاصی و اشتراکی

سرور اشتراکی تفاوت‌های خاصی باهم دارد. این تفاوت‌ها باعث شده که کاربران سرور مورد نظر خود را با خیال راحت‌تری خریداری کنند. موارد زیر، مهم‌ترین تفاوت‌های سرور اشتراکی و اختصاصی است.

·         هزینه سرورهای اشتراکی به نسبت سرورهای اختصاصی پایین‌تر است.

·         سرعت سرورهای اختصاصی بالاتر است. به همین دلیل، برای سایت‌های پرترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

·         ازآنجایی‌که سرور اختصاصی فقط متعلق به یک کاربر است؛ پس امنیت بیشتری دارد.

·         کاربران برای نگهداری و مدیریت سرور اختصاصی، باید دانش کافی را داشته باشند. درحالی‌که انجام این کارها در سرور اشتراکی بر عهده شرکت ارائه‌دهنده است.

·         سرور اختصاصی انعطاف‌پذیر بوده و کنترل تمام‌وکمال آن بر عهده کاربر است.

جمع‌بندی

سرورهای اشتراکی و اختصاصی از جمله مهم‌ترین سرورهایی هستند که صاحبان سایت‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنند. اما معمولاً این افراد قبل از انتخاب سرور مورد نظر خود، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره مزیت‌های آنها هستند. در این مطلب بهترین مزیت‌های سرور اشتراکی و اختصاصی را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با آنها آشنا شوید. اگر همچنان درباره این سرورها سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:پروان وب